Zo blijf je fit op het werk!

Jij gaapt vaak achter computer op het werk? Jij hebt minstens drie koppen koffie nodig om scherp te blijven? En jij hebt vaak ‘s ochtends al last van een dip? Met deze tips heb jij binnen no time een betere focus en een hogere productiviteit. Zo blijf je fit op het werk!

Drink water in plaats van koffie
Koffie lijkt misschien dé oplossing om wakker te worden. Maar wist je dat het veel slimmer is om water te drinken? Bij een vochttekort daalt je energieniveau. Met voldoende water voorzie je je lichaam van extra vocht en beïnvloed je tegelijkertijd ook je humeur. Geen fan van water? Maak het jezelf makkelijker en vul een waterkan met komkommer, citroen of munt.

Beweeg voldoende
Zit je de hele dag achter de computer? Voorkom een energiedip en zorg dat je minimaal 30 minuten per dag beweegt. Maak een wandeling in de pauze, pak de trap in plaats van de lift en loop naar je collega voor vragen in plaats van vragen stellen per e-mail.

Zorg voor frisse lucht
Frisse lucht draagt bij aan een goede gezondheid. Zet daarom een raam open op kantoor voor frisse lucht. En maak samen met je collega’s een wandeling in je pauze. Uit onderzoek blijkt dat een wandeling van tien minuten in de buitenlucht al extra zuurstof door je lichaam pompt. Hierdoor verhoog je je energieniveau zelfs tot twee uur langer.

Eet licht
Je lichaam heeft energie nodig om een zware maaltijd te kunnen verteren. Kies daarom niet voor vette snacks, brood of aardappelen met veel koolhydraten. Haal extra energie uit je voeding en ga voor een lichte lunch zoals een salade met groenten, ei en noten. Dankzij een gezonde voedzame lunch krijg je vitamines, mineralen, vezels en eiwitten binnen.

Kies voor gezonde tussendoortjes
Een energiedip wordt vaak veroorzaakt door een daling in je bloedsuikerspiegel. Dat futloze gevoel kan je voorkomen door een gezond tussendoortje te nemen. Neem een stuk fruit of een handje noten mee naar werk. Zo maak je het jezelf makkelijker om die lekkere koeken of chocoladerepen te weerstaan. Natuurlijk hoef je niet altijd streng te zijn voor jezelf. Kies een dag uit wanneer je wel wat lekkers mag nemen. Jezelf af en toe verwennen met lekker eten is namelijk mentaal goed voor je.

Houd je ademhaling onder controle
De beste ademhaling is niet de ademhaling door de borst, maar via de buik. Door diep in en uit te ademen verhoog je het zuurstofniveau en krijg je meer energie. Vind je het lastig om door je buik adem te halen? Leg dan je hand op je buik. Zet je buik uit bij het inademen en je buik in bij het uitademen.

Topvacature

Sommelier

Woon jij in de omgeving van Enschede? Dan is dit misschien jouw baan!

Werk

Zo blijf je fit op het werk!

Jij gaapt vaak achter computer op het werk? Jij hebt minstens drie koppen koffie nodig om scherp te blijven?

Topflexer van de maand

John Bredewold: Topflexer van de maand

John Bredewold is op zoek naar een nieuwe baan. Als manager, teamcoach of SEO/SEA-specialist.